China is in Azië de veruit de grootste speler als het gaat om de productie en distributie van goederen. Via vliegtuigen, schepen en dankzij de komst van de Nieuwe Zijderoute, ook via rail, worden deze producten verscheept naar onder andere Europa, waar de afzetmarkt enorm is.
Een grote speler in de fashionbranche daagde ons uit: zij verlegden de productielocaties van China naar andere Aziatische landen maar wilden geen concessies doen op het gebied van de ecologische voetafdruk, transittijden en kosten. Een uitdaging die perfect in ons straatje past.
De mode-industrie blijft groeien. De vraag groeit wekelijks vanuit consumenten en retailers en in plaats van vier seizoenen zijn er nu 52 seizoenen in een jaar als het gaat om nieuwe kledingcollecties. De meeste mode wordt geproduceerd in Aziatische landen. Grote kans dat er in jouw kleding een label zit met de tekst ‘made in China’ of ‘made in Taiwan’.
Doordat de vraag toeneemt, groeit het aantal productielocaties. Niet alleen in China, maar ook in de rest van het continent. Veel merken willen niet volledig afhankelijk zijn van China als het gaat om de productie en verzending van deze goederen. Een van de grootste redenen om de productie van China naar andere landen te verplaatsen, zijn de invoertarieven die worden opgelegd aan Amerikaanse of Europese invoer uit China.
Buurlanden als Vietnam en Thailand zijn de rijzende sterren als het gaat om modeproductie.
Het nadeel van deze landen is dat verzending via land logistiek gezien nogal wat haken en ogen heeft. Er zijn geen goede wegennetwerken van en naar Centraal-Azië en transporttijden zijn enorm. Luchtvracht daarentegen is een snelle en veilige optie. Maar ook de meest vervuilende optie. De klant die deze vraag bij ons neerlegde, is zich bewust van de enorme impact op het milieu en neemt hierin de verantwoordelijkheid.
Steeds meer organisaties zijn zich bewust van hun groeiende ecologische voetafdruk en zijn op zoek naar manieren om hun uitstoot te verminderen. Dit begin met het optimaliseren van de distributiekanalen.
In dit specifieke geval was intermodaal vervoer voor onze klant de oplossing. Dit is een combinatie van verschillende vervoersmiddelen, waaronder via het spoor. Vanuit de verschillende locaties in Noord- en Zuid-Vietnam en Thailand varen schepen naar de haven in Qinzhou, China, waar de containers van zeeschepen naar de spoorplatforms worden overgeladen. Dit wordt specifiek gedaan voor FCL- en LCL-oplossingen vanuit de havens Haiphong en Ho Chi Minh.
Per spoor gaan deze zendingen per trein rechtstreeks naar de Europese terminals: Duisburg (DE) en Tilburg (NL). Dit levert de volgende voordelen op voor onze klant:
Door gebruik te maken van intermodaal transport biedt Rail Bridge Cargo een mooi alternatief voor deze specifieke klant. Wist je dat wij voor jouw organisatie de uitstoot per vervoermiddel kunnen berekenen? Je kunt een volledige rapportage opvragen en deze gratis ontvangen.
Vraag een gratis CO2-adviesrapport bij ons aan
Maar dit zijn nog niet alle voordelen. Want buiten de lagere impact op het milieu vergeleken met air freight en de snellere levertijden ten opzichte van sea freight, heeft het ook een positief effect op de kosten voor de lange termijn. Kijk je specifiek naar de vervoerskosten, dan kies je waarschijnlijk voor vervoeren via zeevracht. Maar als je dieper in de kosten duikt, zul je ontdekken dat – hoewel het goederenvervoer per spoor in het begin duurder is – dit op de lange termijn meer voordeel biedt.
Door de kortere transporttijden wordt de verkoopcyclus verkort en ontvangt je eindklant de goederen sneller in huis. De impact, zeker in de mode-industrie, is een verhoogde cashflow en een flexibele verkoopcyclus. Nog belangrijker is dat de eigendomskosten (kosten van kapitaal / voorraadkosten tijdens transport) ook enorm worden verlaagd door de hoge commerciële waarde van deze goederen.
Heb je al eens uitgerekend hoeveel je per dag kwijt bent aan transportverzekeringen, risicokosten, belastingen, opslag etcetera? Per zending gemiddeld tien dagen aan kosten besparen op de gehele de supply chain kan op de lange termijn een groot verschil maken.