Een trein van Rail Bridge Cargo wordt uitgeladen op een overslagpunt.

Een logistieke uitdaging voor ons

04-06-2021

China is in Azië de veruit de grootste speler als het gaat om de productie en distributie van goederen. Via vliegtuigen, schepen en dankzij de komst van de Nieuwe Zijderoute, ook via rail, worden deze producten verscheept naar onder andere Europa, waar de afzetmarkt enorm is. 

Een grote speler in de fashionbranche daagde ons uit: zij verlegden de productielocaties van China naar andere Aziatische landen maar wilden geen concessies doen op het gebied van de ecologische voetafdruk, transittijden en kosten. Een uitdaging die perfect in ons straatje past.

De mode-industrie blijft groeien. De vraag groeit wekelijks vanuit consumenten en retailers en in plaats van vier seizoenen zijn er nu 52 seizoenen in een jaar als het gaat om nieuwe kledingcollecties. De meeste mode wordt geproduceerd in Aziatische landen. Grote kans dat er in jouw kleding een label zit met de tekst ‘made in China’ of ‘made in Taiwan’.

Gemaakt in... Vietnam?

Doordat de vraag toeneemt, groeit het aantal productielocaties. Niet alleen in China, maar ook in de rest van het continent. Veel merken willen niet volledig afhankelijk zijn van China als het gaat om de productie en verzending van deze goederen. Een van de grootste redenen om de productie van China naar andere landen te verplaatsen, zijn de invoertarieven die worden opgelegd aan Amerikaanse of Europese invoer uit China. 

Buurlanden als Vietnam en Thailand zijn de rijzende sterren als het gaat om modeproductie.

Het nadeel van deze landen is dat verzending via land logistiek gezien nogal wat haken en ogen heeft. Er zijn geen goede wegennetwerken van en naar Centraal-Azië en transporttijden zijn enorm. Luchtvracht daarentegen is een snelle en veilige optie. Maar ook de meest vervuilende optie. De klant die deze vraag bij ons neerlegde, is zich bewust van de enorme impact op het milieu en neemt hierin de verantwoordelijkheid. 

Steeds meer organisaties zijn zich bewust van hun groeiende ecologische voetafdruk en zijn op zoek naar manieren om hun uitstoot te verminderen. Dit begin met het optimaliseren van de distributiekanalen. 

Een lagere negatieve impact op het klimaat 

In dit specifieke geval was intermodaal vervoer voor onze klant de oplossing. Dit is een combinatie van verschillende vervoersmiddelen, waaronder via het spoor. Vanuit de verschillende locaties in Noord- en Zuid-Vietnam en Thailand varen schepen naar de haven in Qinzhou, China, waar de containers van zeeschepen naar de spoorplatforms worden overgeladen. Dit wordt specifiek gedaan voor FCL- en LCL-oplossingen vanuit de havens Haiphong en Ho Chi Minh. 

Vragen? Wij bellen u!