Hoe Rail de held van 2020 werd

25-02-2021

Maart 2020: de hele wereld staat op z’n kop. Het ene na het andere land sluit de grenzen door een onbekend virus dat de media 24/7 bezighoudt. Internationaal reizen is ineens niet meer vanzelfsprekend en dat heeft ook z’n weerslag op de internationale handel. Het is geen geheim dat er vanuit Azië (met name China) enorm veel naar Europa wordt geëxporteerd. Het weergaloze succes van onder andere AliExpress is daarvan het bewijs. Om je ‘n beeld te geven: volgens de cijfers van het CBS werd er in 2018 voor 4,2 miljard euro aan goederen vervoerd vanuit China naar Nederland. Veel organisaties zijn daarom afhankelijk van zo’n machtig land als China als het gaat om de sourcing van hun goederen en materialen. 

Het gevecht om containers 

De traditionele manieren van goederenvervoer van en naar Azië zijn via de lucht of over  zee. Kort na de uitbraak van Covid-19 stokte de productie in China, rederijen haalden hun schepen uit de vaart en capaciteit werd direct een probleem. Na de eerste golf werd het er in westerse landen volop geconsumeerd, waarop de internationale handel een flinke boost kreeg, terwijl er een tekort aan capaciteit en containers ontstond. Het gevolg? Torenhoge logistieke kosten en lange levertijden. 

Zeevracht verloor z’n aantrekkingskracht

De traditionele vervoersvormen (lucht- en zeevracht) hebben beiden hun voor- en nadelen. Luchtvracht is snel, maar daar betaal je een hoge prijs voor. Daarbij is de Co2-uitstoot enorm en daarom geen optie voor organisaties die hun carbon footprint juist willen verkleinen. Zeevracht duurt ongeveer vier weken voordat het op de eindbestemming arriveert, maar was nog steeds wel de goedkoopste optie.. 

..Wás benoemen we hier nadrukkelijk. Door de capaciteitstekorten stegen de prijzen enorm: een verhoging van zo’n drie tot vier keer het niveau dan de prijzen voor de pandemie. Zowel lucht- als zeevracht is daardoor nu een dure optie. Maar kies je dan voor een langere levertijd, of een reductie in CO2?

Rail als de held van 2020 

Gelukkig hoeft in dit duivels dilemma geen keuze gemaakt te worden. Er is namelijk nog een vervoersmiddel dat de kaarten opnieuw schudde en daarmee de held binnen de logistieke sector werd: Railvervoer. 

Ook binnen Railvervoer ontstond een gevecht om containers, waardoor de prijzen stegen. Gelukkig niet zo hard als bij scheepsvaart: doordat rail niet afhankelijk is van één netwerk én doordat de capaciteit gemakkelijk kan worden uitgebreid met extra containers vanuit inland Rail terminals. Wat ons betreft is daarmee railvervoer dé redder binnen de logistieke sector. Levertijden zijn relatief snel, kosten blijven laag en de CO2-uitstoot is 27 keer lager dan die in de luchtvaart. 

Terug naar de oude situatie?

Wordt na de pandemie alles teruggedraaid en blijven lucht- en scheepsvracht leidend binnen de logistieke markt? Wij denken van niet. Door het uitgebreide Railnetwerk dat de continenten Europa, Afrika en Azië met elkaar verbindt wint Railcargo terrein. Leveringen worden sneller, prijzen blijven stabiel en niet geheel onbelangrijk: het is een stuk minder vervuilend dan luchtvracht.

De pandemie heeft ons laten zien hoe kwetsbaar logistieke processen zijn wanneer je je als organisatie alleen richt op lucht- of zeevracht. Door deze ontwikkelingen denken wij dat Railvervoer definitief op de kaart is gezet. Steeds meer organisaties krijgen te maken met strenge duurzaamheidsdoelstellingen, waaraan Rail een grote bijdrage kan leveren. 

Rail Bridge Cargo zorgt ervoor dat goederen snel worden geleverd, tegen een competitieve prijs. Doordat wij een onafhankelijke partij zijn, kunnen we een maatwerkoplossing bieden voor verschillende logistieke uitdagingen. Door ons bewezen track record en continue analyses durven wij de korte transittijden te garanderen. Op zoek naar een betrouwbare partij die je van A tot Z kan ontzorgen bij jouw logistieke vraagstuk? Daag ons uit en vraag een testzending aan

Foto: James Wheeler, Pexels

Vragen? Wij bellen u!