Na Istanbul, Varna, Constanta opent RailBridge Cargo de 4e zuidelijke route

10-06-2022

Als antwoord op de groeiende vraag naar Euraziatisch verkeer via de Middencorridor heeft RailBridge Cargo in drie maanden tijd een vierde optie aan zijn portefeuille toegevoegd. Het biedt ruimte op de bloktrein die via Roemenië Europa binnenkomt, met als eindbestemming Duisburg. 

De multimodale reis vertrekt uit Chengdu en gaat per spoor naar de Kazachse haven Aktau. Hier steekt hij de Kaspische Zee over naar Bakoe, voor een nieuwe treinrit naar de haven van Poti. Vanuit deze Georgische haven brengen schepen de lading naar de haven van Constanta in Roemenië. 

Rusland en Wit-Rusland vermijden

Het is de vierde route die het Nederlandse logistieke bedrijf aanbiedt sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne. Het bedrijf heeft van meet af aan een standpunt ingenomen en gemeld dat het Rusland en Wit-Rusland zou mijden in zijn transport tussen Azië en Europa. 

Drie routes

De eerste route die het bedrijf lanceerde was via Istanboel, waarbij alleen de Kaspische Zee werd overgestoken en van Bakoe over land naar Turkije werd gereden. Deze dienst, die nog steeds in bedrijf is, heeft als vertrekpunt Xi'an en Zhengzhou, en als bestemming Duisburg. 

De tweede route die werd aangeboden was via de Bulgaarse haven Varna. Destijds legde de maatschappij uit dat de congestie in de haven van Constanta de reden was voor de keuze van de Bulgaarse route. De haven van Constanta werd op dat moment intensief gebruikt voor vervoer vanuit Oekraïne. Dit was ook een punt van zorg voor de verzekeringsmaatschappijen, de Bulgaarse route was dat niet. 

Meer vraag naar alternatieven

Met de groeiende vraag was er meer dan genoeg reden voor een derde route, legde RailBridge Cargo uit. "De meeste bedrijven willen vandaag Rusland en Wit-Rusland vermijden om ethische redenen of omwille van financiële en logistieke risico's. Met dit alternatief kun je toch profiteren van spoorlogistiek en Rusland en Wit-Rusland vermijden.

Hun derde route biedt twee vertrekken per week van Chengdu naar Duisburg en Hamburg. Zij hebben een oplossing gevonden om de congestie in Bakoe te verhelpen, waardoor hun transittijd van 39 - 41 dagen is teruggebracht tot 31 - 33 dagen. In september verwachten zij dat de transittijden nog verder zullen dalen, met 4 dagen, dankzij de extra ferrycapaciteit.

Creatieve intermodale oplossing

Omdat er veel vraag is naar alternatieve oplossingen biedt Railbrug cargo een 4e zuidelijke spooroptie van Xian naar Duisburg, binnen in totaal 25 dagen. De laatste kilometers vanaf Baku gaan per vrachtwagen.

Als u ondersteuning nodig heeft, laat het ons weten! Wij hebben altijd een route!

Vragen? Wij bellen u!