De wereld van goederenvervoer tussen China en Europa verandert in rap tempo en railtransport speelt daarin een steeds belangrijkere rol. Igor Tambaca, directeur van Rail Bridge Cargo (RBC), licht de belangrijkste veranderingen en de impact daarvan voor bedrijven toe: “We zien een aanzienlijke verschuiving van zeevracht naar rail. Dit komt vooral door de geopolitieke situatie en problemen met zeevracht.” Igor doelt hiermee op de situatie in het Suezkanaal en verstoringen veroorzaakt door conflicten in Jemen, die rederijen ertoe dwingen de langere route rond Kaap de Goede Hoop te nemen. “Schepen die normaal door het Suezkanaal varen, moeten nu vaak omvaren, wat de transittijd verlengt tot wel 45 tot 65 dagen. Bijna 3 - 4 keer zo lang als transport per trein Deze lange transittijden zijn voor bedrijven niet aanvaardbaar, omdat daarmee hun salesproces in gevaar komen. Dit zorgt voor een grotere vraag naar railtransport en gebruik van de verschillende routes die wij aanbieden”.
RBC biedt verschillende oplossingen, waarbij hun Economy-oplossing het populairst is. “Onze Economy Rail oplossing heeft een transittijd van 18 tot 20 dagen, wat voor veel klanten, vooral vanuit zeevracht, verrassend snel is. Voor wie nog sneller wil, hebben we onze Express Rail oplossing, die binnen 12 tot 14 dagen levert.” Klanten die eerder zeevracht gebruikten, maken steeds vaker de overstap naar rail vanwege deze aanzienlijk kortere transittijden en besparing op hun TCO (total cost of ownership). Daarnaast hebben wij inmiddels 5 routes die Rusland vermijden, om hiermee te reageren op sancties zijn opgelegd, en te zorgen dat bedrijven hun goederen nog steeds kostenefficiënt ontvangen.
Igor legt uit hoe onbetrouwbaar zeevracht kan zijn: “Veel rederijen hebben te maken met blank sailings, waarbij geplande routes uit de schema’s worden gehaald, en rollovers, waarbij containers onverwachts in een tussenhaven blijven liggen om later verder vervoerd te worden. Dit maakt zeevracht onvoorspelbaar, wat bedrijven grote logistieke problemen kan opleveren.”
Naast de onzekerheid van zeevracht biedt rail ook aanzienlijke voordelen ten opzichte van luchtvracht. “Luchtvracht heeft beperkte capaciteit en een veel grotere CO2-footprint. Onze raildiensten hebben een 27 keer lagere CO2 uitstoot (p/tonne km) dan luchtvracht en kunnen veel grotere volumes aan. Zo kunnen we goederen efficiënt en milieuvriendelijk vervoeren zonder in te leveren op snelheid.” De laatste 2 jaar is de groep klanten die bewust kiest voor het argument C02 besparing bij ons verdrievoudigd. Los van het feit dat de prijs vaak ook nog een ruim 50% goedkoper is. Met onze calculatietool voor C02 besparing maken wij vooraf inzichtelijk wat de besparingen precies zijn, zowel op C02 als op sulfurdioxide en energieverbruik.
RBC biedt routes aan via de noordelijke en zuidelijke corridors tussen China en Europa. Ondanks de zorgen rond de oorlog in Oekraïne en mogelijke verstoringen, blijft railtransport via de noordelijke route volgens Igor de snelste oplossing. “We bieden momenteel 43 westbound en 21 eastbound routes aan. Onze zuidelijke route is daarnaast geoptimaliseerd met meer veerdiensten, waardoor congestie daar nauwelijks een probleem is.”
Igor: “Railtransport is een onmisbare modaliteit voor in iedere supply-chain. Dit zal de komende vijf jaar alleen maar groeien. Luchtvracht kan qua capaciteit simpelweg niet voldoen aan de vraag, zeker bij grote ladingen, en ook de milieu-impact is niet langer verantwoord. Bedrijven die voorheen zeevracht gebruikten, ontdekken rail als een aantrekkelijk alternatief: sneller, schoner en betrouwbaarder.”
Hij benadrukt dat de groeiende vraag geen capaciteitsproblemen veroorzaakt voor RBC. “We hebben voldoende routes en kunnen volumes verdelen, waardoor we altijd flexibel blijven.” Dit maakt rail een solide keuze voor bedrijven die betrouwbaarheid en duurzaamheid vooropstellen in hun logistieke keten.
Een ander belangrijk voordeel van rail is volgens Igor de snelle afhandeling in de terminals. “Bij zeevracht kunnen LCL zendingen soms weken blijven liggen op de sea terminals voordat ze opgehaald kunnen worden. Met rail lossen we onze treinen in Duisburg direct 1 dag na aankomst, waar goederen snel beschikbaar zijn.” RBC biedt een volledige deur-tot-deur service aan. “We halen de producten op bij de leverancier in China en leveren ze voor de deur van de klant. Het enige wat de klant hoeft te doen, is de invoerrechten te betalen. De rest doen wij.”
Rail Bridge Cargo biedt een betrouwbare en duurzame oplossing voor het groeiende vraagstuk van transport tussen China en Europa. Met snelle transittijden, flexibele oplossingen en een lage CO2-uitstoot, biedt rail een aantrekkelijk alternatief voor zee- en luchtvracht. “Onze klanten hoeven zich geen zorgen te maken,” zegt Igor. “Wij ondersteunen tijdens het proces van A tot Z, of het nu gaat om één pallet of om grotere volumes. Rail is niet langer meer de toekomst van transport, maar voor veel bedrijven al de norm van vandaag.”