Railtransport: de duurzame oplossing voor onvoorspelbare zeevracht

07-07-2025

De wereld van goederenvervoer tussen China en Europa verandert in rap tempo, en railtransport speelt daarin een steeds belangrijkere rol. Nynke Speulman, logistiek coördinator van Rail Bridge Cargo (RBC), licht toe: “We zien een aanzienlijke verschuiving van zeevracht naar rail. Dit komt vooral door de geopolitieke situatie en problemen met zeevracht.” Nynke doelt hiermee op de situatie in het Suezkanaal en verstoringen veroorzaakt door conflicten in Jemen, die rederijen ertoe dwingen de langere route rond Kaap de Goede Hoop te nemen. “Schepen die normaal door het Suezkanaal varen, moeten nu vaak omvaren, wat de transittijd verlengt tot wel 42 tot 48 dagen.” Deze vertragingen en congestie zorgen voor een grotere vraag naar railtransport. Lees verder na de foto.

Nynke Speulman RailBridgeCargo

Economy en express: snelheid en betrouwbaarheid

RBC biedt verschillende oplossingen, waarbij hun Economy-oplossing het populairst is. “Onze Economy-oplossing heeft een transittijd van 18 tot 20 dagen, wat voor veel klanten, vooral vanuit zeevracht, verrassend snel is. Voor wie nog sneller wil, hebben we onze Expressdienst, die binnen 12 tot 14 dagen levert.” Klanten die eerder zeevracht gebruikten, maken steeds vaker de overstap naar rail vanwege deze aanzienlijk kortere transittijden.

Nynke legt uit hoe onbetrouwbaar zeevracht kan zijn: “Veel rederijen hebben te maken met blank sailings, waarbij routes uit de schema’s worden gehaald, en rollovers, waarbij containers onverwachts in een tussenhaven blijven liggen om later verder vervoerd te worden. Dit maakt zeevracht onvoorspelbaar, wat bedrijven grote logistieke problemen kan opleveren.”

De voordelen van rail boven lucht- en zeevracht

Naast de onzekerheid van zeevracht biedt rail ook aanzienlijke voordelen ten opzichte van luchtvracht. “Luchtvracht heeft beperkte capaciteit en een veel grotere CO2-voetafdruk. Onze raildiensten hebben een 27 keer lagere uitstoot  (p/tonne km) dan luchtvracht en kunnen veel grotere volumes aan. Zo kunnen we goederen efficiënt en milieuvriendelijk vervoeren zonder in te leveren op snelheid.”

RBC biedt routes aan via de noordelijke en zuidelijke corridors tussen China en Europa. Ondanks de zorgen rond de oorlog in Oekraïne en mogelijke verstoringen, blijft railtransport via de noordelijke route volgens Nynke de snelste oplossing. “We bieden momenteel 43 westbound en 21 eastbound routes aan. Onze zuidelijke route is daarnaast geoptimaliseerd met meer veerdiensten, waardoor congestie daar nauwelijks een probleem is.”

Duurzaam en flexibel: de toekomst van railtransport

Nynke voorspelt dat railtransport de komende vijf jaar een steeds grotere rol zal gaan spelen in de logistiek. “Luchtvracht kan qua capaciteit simpelweg niet voldoen aan de vraag, zeker bij grote ladingen, en de milieu-impact van zeevracht is niet langer verantwoord. Bedrijven die voorheen zeevracht gebruikten, ontdekken rail als een aantrekkelijk alternatief: sneller, schoner en betrouwbaarder.”

Ze benadrukt dat de groeiende vraag geen capaciteitsproblemen veroorzaakt voor RBC. “We hebben voldoende routes en kunnen volumes verdelen, waardoor we altijd flexibel blijven.” Dit maakt rail een solide keuze voor bedrijven die betrouwbaarheid en duurzaamheid vooropstellen in hun logistieke keten.

Een complete service van deur tot deur

Een ander belangrijk voordeel van rail is volgens Nynke de snelle afhandeling in de terminals. “Bij zeevracht kunnen kleine zendingen soms lang blijven liggen voordat ze opgehaald kunnen worden. Met rail lossen we onze treinen in Duisburg, waar goederen snel beschikbaar zijn.” RBC biedt een volledige deur-tot-deur service aan. “We halen de producten op bij de leverancier in China en leveren ze voor de deur van de klant. Het enige wat de klant hoeft te doen, is de invoerrechten betalen. De rest doen wij.”

Rail Bridge Cargo biedt een betrouwbare en duurzame oplossing voor het groeiende vraagstuk van transport tussen China en Europa. Met snelle transittijden, flexibele oplossingen en een lage CO2-uitstoot, biedt rail een aantrekkelijk alternatief voor zee- en luchtvracht. “Onze klanten hoeven zich geen zorgen te maken,” zegt Nynke. “Wij ontzorgen van A tot Z, of het nu gaat om één pallet of om grotere volumes. Rail is niet alleen de toekomst van transport, maar voor veel bedrijven al de oplossing van vandaag.” 

Vragen? Wij bellen u!