Uitdagingen voor Vietnam met betrekking tot internationale scheepvaart

30-07-2021

Vietnam is populair als het gaat om internationale handel. Veel landen verplaatsen hun productielocaties van het populaire China naar andere Aziatische landen waaronder Vietnam. China, Zuid-Korea, Japan, de Verenigde Staten en de Europese Unie zijn belangrijke handelspartners voor het land. Maar de nieuwe covid-maatregelen gooien roet in het eten. 

Vietnam was een van de eerste landen dat werd getroffen door het COVID-19-virus en nam direct enorme voorzorgsmaatregelen. Hierdoor zijn het aantal besmettingen en doden relatief laag in het land. Het dragen van mondkapjes, afstand houden, de grenzen dichthouden voor alle landen en alleen de deur uit voor noodzakelijke boodschappen zijn onderdeel van het strenge maatregelenpakket.

De vraag naar goederen vanuit Westerse landen is nog steeds hoog, wat positief is voor de landelijke economie. Om ervoor te zorgen dat productielocaties op volle sterkte blijven draaien, bieden de fabrieken huisvesting en voedsel, zodat ze in hun eigen bubbel leven. Daardoor is er minder kans op besmettingen en blijven virussen buiten de deur. Zo blijft de productie doorlopen.

Ho Chi Minh’s lockdown

Hoewel de fabrieken en productielocaties alles op alles zetten om de normale productie-aantallen na te streven, lijkt de bottleneck bij de havens te liggen. De zuidelijke commerciële haven Ho Chi Minh City (HCMC) is één van de drukste havens ter wereld en verwerkt dagelijks honderden grote containerschepen. Kun je je voorstellen wat er gebeurt als de overheid besluit deze hub te sluiten?

Dat is exact wat er is gebeurd. Vietnam maakt een vierde coronagolf door en neemt extra strenge voorzorgsmaatregelen. Een daarvan is het sluiten van deze haven, waardoor internationale handel een stuk lastiger wordt. De productielocaties zijn nog steeds in bedrijf, maar door de schepen die niet varen komen goederen niet of niet op tijd aan. Dit betekent grote vertragingen, een enorme stijging van de invoerprijzen en op de lange termijn waarschijnlijk een flinke dip in de Vietnamese economie.

Van zeevracht naar railvracht

Door deze ontwikkelingen heeft de scheepvaart het zwaar. Schepen blijven aan wal en daardoor stijgen de containerprijzen. Routes wijken af en containers worden in andere havens gelost of opgehaald. 

Ondertussen blijft het goederenvervoer per spoor de meest betrouwbare partner. Dankzij het efficiënte spoornetwerk dat Azië met Europa verbindt zijn er weinig vertragingen. De verzekerde waarde en totale kosten zijn daardoor een stuk lager voor jou als eindgebruiker.  Vanwege alle ontwikkelingen zijn ook hier de prijzen gestegen, maar dat valt in het niet vergeleken met scheepvaart. Daarnaast stoot railvracht 27x minder CO2 uit, waardoor het een stuk milieuvriendelijker is. 

Vanuit het vasteland van Azië kunnen we goederen gemakkelijk naar iedere plek in Europa verzenden. De gemiddelde transittijden liggen momenteel tussen de 26-28 dagen. Geïnteresseerd om meer te weten te komen? Onze railexpert houdt van een goede uitdaging.

Vragen? Wij bellen u!