Intermodaal transport

Als handelaar of expediteur van goederen haal je de handel overal vandaan. Van Klazienaveen tot Kathmandu. Alle transporten hebben één ding met elkaar gemeen: ze worden vervoerd van A naar B, met als doel dat het op tijd en netjes aankomt op de juiste eindbestemming. Wil jij je goederen vervoeren van of naar Azië? Dan is de kans aanwezig dat je te maken krijgt met intermodaal transport. 

Wat is intermodaal transport?

Bij intermodaal transport (of goederenvervoer) worden er meerdere vervoersmogelijkheden gebruikt om je zending zo effectief en efficiënt mogelijk te vervoeren.
Hierbij wordt niet per product de lading overgeheveld, maar op basis van een volledige laadeenheid (bijvoorbeeld een container). Soms heb je te maken met wateren of andere uitdagingen waardoor je gebruik moet maken van meerdere vervoersmiddelen. In deze gevallen wordt luchtvracht bijvoorbeeld met zeevracht en/of treinvervoer gecombineerd. Dit wordt dan intermodaal transport wordt genoemd. 

Een trein van Rail Bridge Cargo wordt uitgeladen op een overslagpunt.
Overzicht van de CO2-uitstoot per modaliteit

De verschillende manieren van vervoeren bij intermodaal transport

Goederen kunnen op verschillende manieren worden vervoerd. Namelijk over de weg, via de zee, door de lucht of over het spoor. De kans is klein dat je met slechts één vervoermiddel (behalve vrachtverkeer) de goederen gemakkelijk van deur tot deur vervoert. Wanneer je goederen vervoert van en naar Azië, dan kan dat via wegtransport, luchtvaart, zeevracht en spoorvervoer.
 
Het vliegtuig is vaak een snelle manier om goederen te vervoeren, maar tegelijkertijd ook de meest vervuilende en duurste optie. Luchtvracht stoot gemiddeld 27x meer C02 per tonne/km uit dan vervoer met de trein. De trein is hierdoor een perfect alternatief. Snel, betrouwbaar en milieuvriendelijk.

Vervoer over de rails met intermodaal transport

Goederenvervoer over het spoor is gemiddeld 40-60% goedkoper dan vervoer door de lucht. Zeevracht daarentegen stoot een fractie minder C02-uit dan spoorvervoer. Het duurt dan wel twee keer zo lang voordat je lading op de juiste bestemming is. Daarnaast heb je bij zeevracht vaak te maken met hoge verzekeringswaarden van je goederen. Tot slot blijkt deze manier van vervoeren een nadelig effect te hebben op  de gezondheid van onze oceanen.
 
De meest efficiënte manier om goederen van en naar Azië te vervoeren is daarom via het spoor. Door de gigantische investering van de laatste tien jaar in de Nieuwe Zijderoute zijn goederen binnen 12 tot 17 dagen van port to port in Europa of Azië. Wil je in Azië overzees zakendoen, zoals bijvoorbeeld met China, Korea, Vietnam of Japan? Dan wordt de vracht eerst per trein vervoerd. Eenmaal aangekomen worden de containers op lokale treinen of vrachtwagens geplaatst voor het last mile stuk. 
 
Met onze maatwerkoplossingen verzorgen wij mogelijkheden voor intermodaal transport. Wij zijn niet afhankelijk van een specifieke haven of station, waardoor wij de goedkoopste en snelste optie kunnen leveren. Rail Bridge Cargo beschikt over meer dan 29 routes en werkt met meer dan 16 railproviders samen. Daarom kunnen wij beloven dat wij altijd de meest efficiënte oplossing hebben voor jouw logistieke proces.

Maak kennis met onze railexpert Niels

De voordelen van railcargo op een rijtje

  • Levertijd ten opzichte van scheepsvracht wordt gehalveerd
  • 27x lagere C02 uitstoot per Tonne/km (namelijk 22 gram tonne/km)
  • Vaste prijsafspraken
  • Stabiele aflevertijden
  • Snelle transittijden

Kies voor Rail Bridge Cargo voor het veilig laten vervoeren van je goederen

Rail Bridge Cargo is een onafhankelijke logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in treintransport tussen Azië, Europa en Intra-Europees. We combineren de voor- en nadelen van transport per boot, per vliegtuig en trein tot één pakket die bedrijven in staat stelt hun concurrentiepositie te behouden en slagvaardiger te worden in de markt. Rail Bridge Cargo denkt graag met je mee en biedt daarom ook supply chain consultancy en advies.
 
Goederen vervoeren vanaf plekken waarvoor intermodaal vervoer nodig is, zoals Japan, Vietnam of Indonesië? Onze railexpert zoekt het tot op de bodem voor je uit met een maatwerk voorstel. Benieuwd? Maak dan kennis met ‘m